Psychológia moderného pracoviska

Psychológia moderného pracoviska

23. November 2021

Príjemná, moderná kancelária je základným predpokladom spokojného zamestnanca. Uvedomujú si to aj samotní zamestnávatelia a firmy, ktoré sa snažia vytvárať atraktívne podmienky pre svojich pracovníkov. Tie by mali kombinovať komfortnú atmosféru s praktickými prvkami. Súzvuk dizajnu a funkčnosti je pre pracovisko veľmi dôležitý.

Nie je kancelária ako kancelária

Pri zariaďovaní a realizáciách kancelárskych projektov sme mali možnosť nahliadnuť do rôznych predstáv klientov, týkali sa nielen štýlu, ale aj praktickej stránky. Vo všetkých prípadoch chceme čo najvernejšie zhmotniť klientovu predstavu a zároveň do nej priniesť prvky psychológie pracoviska. 

Kanceláriu nevnímame len ako priestor, kde sa ľudia stretávajú kvôli práci, ale ako miesto slúžiace na socializáciu, napĺňanie potrieb a cieľov, ale aj na inšpiráciu a motiváciu. Toto všetko zapájame do dizajnových a funkčných potrieb, ktoré sú špecifické pre každú firmu. Riadime sa pritom heslom - “spokojný zamestnanec, spokojná firma.” Bežný človek totiž v práci strávi až 30% života a aj priestory, v ktorých pracuje výrazne ovplyvňujú jeho vnímanie spokojnosti. Našim cieľom je preto vytvoriť také pracovné podmienky, ktoré budú viesť ku celkovej spokojnosti zamestnancov, čo priamo ovplyvňuje aj produktivitu a motiváciu v práci. A z toho benefituje celá firma. 

Investícia, ktorá sa vráti

Psychológiou kancelárií sa začali ľudia zaoberať už v 20.rokoch minulého storočia, kedy revolúciu na pracoviská priniesol koncept open-space. Neskôr sa k tomu v 60.rokoch pridali takzvané “cubicles” alebo kabínky na vytvorenie súkromia pri práci. Kreatívnejšia forma kancelárii sa však zrodila pomerne nedávno a vďačiť za to môžeme dot com ére (od 90.rokov až po začiatok milénia), v ktorej vzniklo množstvo inovatívnych, technologických firiem. Tie svoj novátorský spôsob myslenia priniesli aj do svojich kancelárií. Cieľom bolo vytvoriť taký priestor, v ktorom sa nebude zamestnanec cítiť, akoby bol pripútaný ku svojej stoličke, ale naopak, rozvíjal svoju kreativitu, motiváciu a efektivitu prácou v príjemnom, stimulujúcom prostredí. 

Zo štúdií je jasné, že dizajn, atmosféra aj funkčnosť pracoviska priamo vplýva na spokojnosť zamestnancov. Spokojný zamestnanec je motivovaný, efektívny a pre firmu omnoho viac prínosný. Túto filozofiu môžeme vidieť napríklad v kanceláriách svetových značiek ako Google alebo Facebook, ale aj v inovatívnych formách na Slovensku, ktoré sa snažia vdýchnuť bežným priestorom kreatívnu, zábavnú dušu s funkčnými prvkami a zdravými podmienkami na prácu. Čo by teda nemalo chýbať modernému pracovisku, kde sa zamestnanci každý deň prichádzať s radosťou?

Atmosféra

Koncept otvorených kancelárií je stále dodnes veľmi populárny, využíva sa vo veľkých korporáciách aj v mladých start-upoch. Obľúbený je najmä kvôli živému ruchu, ktorý v ňom vzniká, čo priaznivo ovplyvňuje kreativitu. Avšak práve tento ruch môže byť dvojsečnou zbraňou, jednoducho ho niekedy môže byť až priveľa. Podľa prieskumov až 44% pracovníkov vníma ruch spôsobený napríklad diskusiami či prezeraním internetu v kancelárii ako rušivý. Dôležité preto je nájsť balans medzi kreatívnou stránkou kancelárie a jej rušivým potenciálom. Skvelým riešením sú napríklad deliace systémy, ktorými zamestnancom vytvoríte požadované súkromie a pokoj. Ďalším možnosťou sú akustické prvky, ktoré pohlcujú hluk a sú zase dobrým riešením aj do zasadačiek či neformálnych meetingových miestností.

Akustické a predeľovacie panely

Svetlo

Určite ste si na vlastnej kožu všimli, ako sa vaša produktivita mení aj podľa toho, aké je počasie. Svetlo má výrazný vplyv na efektivitu a kreativitu v práci, preto je veľmi dôležitým elementom, ktorý je potrebné na pracovisku zohľadniť. Výskumy ukazujú, že produktivita zamestnancov exponenciálne rastie, keď majú dostatočný prístup k dennému svetlu počas pracovnej doby. Denné svetlo tiež zlepšuje komunikáciu a pozitívne vplýva aj na náladu či rôzne kognitívne funkcie. Pri väčších priestoroch sa nám osvedčilo využitie sklenených stien, ktoré síce priestor jednoducho rozčlenia, no zároveň neblokujú prirodzené svetlo. Takto sa dá jednoducho presvetliť celý priestor. 

Čerstvý vzduch

Často prehliadaným faktorom, ktorý ovplyvňuje vnímanie pracoviska aj samotnú efektivitu práce, je vzduch. Nedostatočná ventilácia a prísun čerstvého vzduchu môže spôsobovať podráždenosť aj bolesti hlavy a podľa prieskumov znižuje produktivitu až o 6-9%. Najideálnejšie je samozrejme vybaviť kanceláriu otváracími oknami, pokiaľ to však nie je možné, mali by ste si dať záležať na zdravej ventilácii. 

Práca & zábava 

Jedným z najnovších trendov, ktoré sa snažia prepájať kreativitu s spoluprácu v tíme je koncept sesedských kancelárií. Office neighbourhood predstavuje miestnosť alebo časť miestnosti pre konkrétne tímy či oddelenia, kde sa stretávajú alebo spolupracujú. Tieto miestnosti sú určené na zlepšenie práce v tímoch aj na zvyšovanie produktivity. Nemusí ísť iba o samostatné miestnosti, pokojne to môžu byť dlhé stoly typické pre coworkingy, prípadne tematické miestnosti na brainstorming. Presne tento koncept využívajú najinovatívnejšie firmy ako spomínané Google či Facebook. 

Čoraz populárnejšie sú aj oddychové miestnosti, kde si zamestnanci môžu prečistiť hlavu na pár minút, napríklad relaxom pri hudbe, magazínom v ruke či dokonca krátkou videohrou s kolegom. Tieto miestnosti takisto podporujú kreativitu aj produktivitu v práci, nehovoriac o príjemnej atmosfére a voľnosti, ktorú zamestnanci vďaka tomu nadobudnú. Vytvoriť takéto miesto pritom vôbec nie je zložité, stačí ho vybaviť komfortným loungovými nábytkom a veselými farbami.

Oddychové sedenie 

Balans medzi zábavou a prácou je veľmi dôležitý, čo potvrdzuje výskum University of Southern California z roku 2015. Pri skúmaní vplyvu pracoviska na ľudí v najproduktívnejšom pracovnom veku sa zistilo, že kancelárie s modernou filozofiou dosahujú vyššiu lojalitu zamestnancov, väčšiu spokojnosť aj motiváciu. 

Kvalitný nábytok

Ak by sme sa vrátili naspäť ku funkčným faktorom, zistili by sme, že aj kvalitný nábytok dokáže výrazne ovplyvniť celkový dojem z pracoviska, náladu a spokojnosť zamestnanca. Týka sa to takmer každého kusu nábytku, ktorý v kancelárii využívate, od úložného priestoru až po stoličky.

Správne navrhnuté úložné priestory a organizácia v kancelárii sa stará o to, aby nás neporiadok nerozptyľoval. Podľa štúdií bežný zamestnanec stratí za týždeň zhruba 4 hodiny hľadaním zle založených dokumentov. Organizáciou nielen predchádzate chaosu, ale aj nespokojnosti zamestnanca a zníženiu jeho efektivity práce. 

Prihliadať by sme mali aj na zdravé sedenie, ktoré je pri práci v kancelárii viac ako nevyhnutné. Ergonomický nábytok predchádza nepríjemným bolestiam chrbta, krku či hlavy a zároveň poskytuje ideálne podmienky na prácu.

Praktickou voľbou do moderných kancelárií je aj výškovo nastaviteľný stôl, ktorý maximalizuje pohodlie aj produktivitu. Každý zamestnanec si môže výšku prispôsobiť podľa toho, čo preferuje a takýto stôl navyše môže využívať aj po stojačky. Striedanie sedenia a státia totiž preukázateľne zlepšuje produktivitu.

Harmonické pracovisko

Vytvoriť ideálne pracovisko, v ktorom budú zamestnanci spokojní aj produktívni môže byť poriadnou výzvou. My vám však s touto úlohou radi pomôžeme. V prípade, že máte záujem o moderné vybavenie vašej kancelárie alebo potrebujete poradiť pri zariaďovaní, neváhajte sa na nás obrátiť. Náš tím odborníkov vám je k dispozícii telefonicky aj prostredníctvom emailu



https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877705811029730